سولفات در بتن چیست

سولفات در بتن چیست

حمله سولفات ها واکنش هایی همراه با ازدیاد حجم است که این ازدیاد حجم در بتن سخت شده ایجاد تنش های فشاری را به دنبال خواهد داشت، تا حدی که افزایش این تنش های فشاری منجر به خرد شدن بتن و گاهی پودر شدن بتن می شود. اکثر این واکنش های همراه با افزایش حجم، بین سولفات ها و C3A موجود در سیمان انجام می گیرد که 220% افزایش حجم را به دنبال خواهد داشت. همچنین Ca(OH)2 موجود در بتن می تواند با سولفات ها واکنشی با 120% افزایش حجم داشته باشد. بسته به میزان سولفات های موجود در مجاورت بتن، می توان به روش های مختلف به مقابله با حمله سولفات ها پرداخت.

سولفات در بتن چیست

جدول زیر یک راهنمایی کلی از این روش ها را در بردارد:

سولفات در بتن چیست

در ارتباط با جدول فوق، توجه به نکات زیر ضرور است:

1- ممکن است خاکی که در آن شالوده ساختمان ساخته می شود، سولفاتی باشد همچنین امکان دارد خاک سولفاتی نباشد، اما پیش بینی شود آبی که در آینده از بالادست به شالوده می رسد سولفاتی باشد، و یا مثلا آب زیرزمینی سولفاتی بوده و امکان داشته باشد در آینده بالا زده و به سازه بتنی نفوذ کند.

2- در مواردی که خاک سولفاتی است باید به این نکته توجه کرد که بعضی از سولفات های موجود در خاک ممکن است در آب حل نشوند در هر حال آن سولفات هایی که مضرند که در آب قابل حل هستند.

3- با توجه به جدول ملاحظه می شود که خطر آب های سولفات داری که ممکن است بعدا به شالوده برسند به مراتب بیشتر از خطر خاک سولفات داری است که در آن شالوده بنا شده است، چون سولفات آب به صورت محلول بوده ولی سولفات خاک، در طول زمان و تحت شرایط مناسب در آب حل می شود و حل سولفات خاک در آب به راحتی امکان پذیر نیست.

4- از خصوصیات سیمان تیپ V این است که C3A آن نسبت به سیمان های دیگر کمتر و بالنتیجه واکنش های همراه با افزایش حجم آن نیز کمتر است ولی بهرحال مقداری C3A دارد. از خصوصیات  پوزولان این است که حالت پوکی داشته و می تواند افزایش حجم ناشی از حمله سولفات ها را تحمل کند و از ایجاد تنش اضافی در بتن جلوگیری نماید. به همین جهت اگر درجه حمله سولفات ها خیلی شدید باشدف به کار بردن پوزولان همراه با سیمان تیپ V توصیه می شود.

برای اضافه نمودن پوزولان به سیمان تیپ V حدی قائل نشده اند و معمولا تا حد 20% پوزولان ضرر عمده ای به مقاومت وارد نمی کند. بهرحال تعیین اینکه چند درصد پوزولان به سیمان تیپ V اضافه شود به مهندس کارگاه است.

سولفات در بتن چیست
سولفات در بتن چیست
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

به دوستانت هم پیشنهاد بده

سولفات در بتن چیست

Telegram
WhatsApp
اینستاگرام حاتم بنا