سقف وافل شهرقدس

پروژه بیمارستان تخصصی تن یار

سقف وافل، قالب وافل

پروژه بیمارستان تخصصی تن یار ، مرکز درمانی واقع در شهر قدس ، 30 متری شهدا ، خیابان ساحل در استان تهران بوده که عملیات اجرایی آن از اواخر سال ۱۳۹۸ آغاز گردید .

تعداد طبقات
0
بلندترین دهانه
m 0
عمق خاک برداری
m 0
عمق فنداسیون
m 0
تعداد آسانسور
0

در ابتدا تصمیم بر آن بود که از سقف تیر دال در این پروژه استفاده گردد و در واقع طراحی سازه طبق این نوع سقف انجام گرفته و نقشه های اجرایی نیز آماده شده بود . اما براساس تحقیقات و مطالعات و پرس و جوهای صورت گرفته توسط کارفرما و آشنایی با شرکت حاتم بنا مقرر شد که طراحی و اجرای سقف وافل حاتم انجام گیرد .

سقف وافل پروژه تن یار
قالب وافل، سقف وافل

دلایل تغییر در تصمیم گیری کارفرما به شرح ذیل می باشد:

1- در طراحی معماری داخلی با توجه به محدودیت طول دهانه و در نتیجه ازدیاد ستون ها دچار مشکل شده بود.

2- تامین فضای مورد نیاز و کافی با توجه به کاربری ساختمان مشکل زا بود.

3- میزان حجم بتن ریزی در سقف تیر دال با توجه به وسعت سقف بسیار بیشتر از سقف وافل است.

4- فولاد مصرفی در سقف تیر دال بیشتر از میزان فولادی است که در سقف وافل مورد نیاز خواهد بود.

هر یک از موارد ذکر شده به تنهایی می تواند مشکل بزرگی برای طراحی و رساندن پروژه به فاز اجرایی باشد. خوشبختانه استفاده از سقف وافل حاتم توانست کمک شایانی در حل تمامی مشکلات پیش آمده در مسیر طراحی و اجرای این سازه انجام دهد. بطور مثال تعداد ستون ها در طراحی ابتدایی بر حسب سقف تیر دال بتنی 52 عدد بوده و در طراحی مجدد با در نظر گرفتن سقف وافل به 38 عدد کاهش یافت.

سقف وافل، قالب وافل
سقف وافل، قالب وافل

اجرای فونداسیون و آرماتور گذاری

با توجه به جزئیات فونداسیون ، بتن مگر (نظافت) در قسمت هایی که قرار بود آرماتور بندی شود (خارج از محدوده جزیره ها) ریخته شد. بعد از اینکه این بتن به گیرش نهایی رسید عملیات میلگرد گذاری فونداسیون انجام گرفت. (ارتفاع فونداسیون در این پروژه یک متر است) ابتدا زیر میلگرد های طولی و عرضی تحتانی فونداسیون به فاصله مشخصی از فاصله دهنده (Spacer) های پلاستیکی استفاده شد تا میلگرد دارای تماس مستقیم با بتن مگر نداشته باشد. سپس روی ملیگرد های تحتانی خرک و روی این خرک های میلگرد های طولی و عرضی بالایی قرار گرفت. در واقع این خرک ها نگه دارنده میلگرد های بالایی فونداسیون و اتصال دهنده میلگرد های بالایی و پایینی آن می باشند.

فاصله میگلرد های طولی و عرضی با توجه به جزئیات موجود در نقشه می باشد اما معمولا فاصله خرک ها در نقشه ذکر نمی شود و حدودا 1/20 متر بوده و در برخی قسمت ها نیز متغیر است. با توجه به نقشه در قسمت هایی از فونداسیون بطور ویژه در محل اتصال دیوار برشی و فونداسیون و در نقاطی که تنش فونداسیون بیش از حد بوده است از میلگرد های تقویتی استفاده شده که این ملگرد ها نیز به خرک ها و میلگرد های بالایی متصل شدند. اما باید توجه داشت که این میلگرد ها به یکدیگر چسبانده نشوند و حداقل فاصله ای بین میلگرد های تقویتی باشد تا بتن از بین آنها عبور کند. در چاله آسانسور ها نیز با توجه به نقشه در کف و همچنین دیواره (کمرکش) شبکه آرماتور اجرا شد.

البته با توجه به کاربری سازه و حساسیت ویژه آن جهت کاهش ضربه و جابجایی های اضافی اتاقک آسانسور ، شبکه آرماتور با دقت بسیار بالایی بافته شد. بعد از اتمام میگلرد گذاری و فونداسیون ، محل آکس ستون ها توسط تیم نقشه برداری روی فونداسیون تعیین شد و سپس در آن قسمت ریشه های ستون ها به شبکه متصل گردید. در کارگذاری ریشه ستون ها باید به اندازه قطر میلگرد ها ، تعداد آنها و فاصله میگلرد های طولی و همچنین تعداد میگلرد های برشی (خاموت) ، اندازه و فاصله آنها بویژه در محل تلاقی ریشه ستون و شبکه فونداسیون و محدوده بحرانی ستون ها دقت کرد.

نکته قابل توجه این است که در قسمت هایی از انتها و ابتدای ستون طول بحرانی وجود دارد که باید خاموت ها با فاصله کمتری جهت شکل پذیری بهتر به دلیل وقوع مفصل پلاستیک تحت بار های لرزه ای به میلگرد های طولی متصل شوند. همچنین در چشمه اتصال ستون و فونداسیون نیز با توجه به نقشه خاموت هایی قرار میگیرد که در این پروژه 4 عدد در فاصله کلی 35 سانتی متری قرار گرفت. هر چقدر خاموت ها در طول آرماتور ریشه های ستون ها بیشتر و کامل تر بسته شوند ریشه ستون ها در برابر فشار حاصل از بتن ریزی فونداسیون مقاوم تر خواهند بود  و جابجایی ناخواسته آنها به حداقل خواهد رسید.

آرماتوربندی و اجرای دیوار حائل

بعد از ریشه گذاری ستون ها نوبت به ریشه گذاری دیوار حائل رسیده است. تعداد و فاصله میلگرد ها در دیوار حائل بین ستون ها در دتایل نقشه ها موجود است. میلگرد هایی در محل تقاطع ریشه های دیوار و شبکه فونداسیون در تمامی طول حاشیه فونداسیون و دیوار تحت عنوان میلگرد بستر کار گذاشته شده و به ریشه و شبکه متصل می شوند. در بین دو شاخه وسط دیوار میلگرد های u قرار میگیرد و این میلگرد ها به ریشه های دیوار و دو شاخه کمر کش وسط متصل می شوند.

این بدلیل آن است که دیوار در برابر بتن ریزی مقاومت کند تا بعد از آن شبکه دیوار حائل بطور کامل اجرا شود. با حضور تیم نقشه بردار محل ریشه پله ها نیز مشخص شد و ریشه های راه پله کار گذاشته شد که البته در برخی از پروژه ها ریشه گذاری راه پله فراموش می شود و چاره ای جز شکافتن بتن و آسیب زدن به آن جهت اتصال میلگرد ها باقی نمی ماند.

سقف وافل، قالب وافل
سقف وافل، قالب وافل

قالب بندی فونداسیون و دیوار حائل

بعد از اینکه میلگرد های فونداسیون و ستون ها و دیوار حائل اجرا شد نوبت به قالب بندی میرسد. در این پروژه برای قالب بندی جزیره ها از قالب های فلزی 100*50 سانتی متر و در قسمت هایی که درز ایجاد شده بود از قالب های کوچکتر 10*150 سانتی متر فلزی استفاده شد. این قالب ها با استفاده از سیم آرماتور به شبکه فونداسیون متصل شده خود این قالب ها با استفاده از پین و گوه به یکدیگر به خوبی متصل شدند. سپس لوله داربست ها پشت قالب ها کار گذاشته شده و با سیم آرماتور به شبکه فونداسیون متصل شدند و بین قالب ها جک هایی قرار گرفت تا فشار ناشی از بتن ریزی باعث گسیختگی قالب بندی و هدر رفت بتن نشود.

گسیختگی و ریزش قالب ها ممکن است ساعت ها باعث اتلاف وقت شود و مشکلات عدیده ای را ایجاد کند. در حاشیه فونداسیون نیز تخته های سه لایه کار گذاشته شد. استحکام تخته ها نیز با استفاده از لوله های داربستی که در پشت آنها کار گذاشته شده و با سیم آرماتور به خوبی به شبکه فونداسیون متصل شده بود و همچنین تخته های 4 تراش تامین شد. ذکر این نکته ضروری است که روغن کاری قالب ها خارج از فونداسیون انجام گرفت تا میلگرد ها آغشته به روغن نشوند، زیرا روغن باعث عدم پیوستگی بتن و میلگرد شده و در واقع خاصیت خود را از دست می دهند.

سقف وافل، قالب وافل

بتن ریزی

در نهایت بتن ریزی فونداسیون با استفاده از دو پمپ ثابت  در ضلع شرقی و دکل در ضلع غربی انجام گرفته و همزمان با استفاده از چهار دستگاه ویبراتور عملیات ویبره زنی انجام گرفت.

سقف وافل، قالب وافل
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

به دوستانت هم پیشنهاد بده

سقف وافل شهر‌قدس

Telegram
WhatsApp
اینستاگرام حاتم بنا

در سالن خلیج فارس منتظر شما هستیم