طراحی سازه سقف وافل

طراحی سقف وافل

طراحی سازه سقف وافل

در شروع پروسه طراحی سازه مهمترین نیاز ما فایل CAD  سایت پلان و نقشه معماری مطلوب که شامل پلان آکس بندی (پارکینگ و طبقات ) ، محل پیش بینی شده برای راه پله ، جهت حرکت در راه پله و آسانسور ،رمپ پارکینگ،  بازشو (Void) های موجود در سقف ، کنسول ها و درزهای انقطاع و انبساط خواهد بود و همچنین یک برش از هر قسمت ساختمان که نشان دهنده ارتفاع مفید طبقات ، تراز سقف تمامی طبقات ، تعداد طبقات و ضخامت سقف می باشد. واضح است که طبق نقشه آکس بندی ستون ها باید نوع اسکلت ( بتنی _ فلزی ) مسجل بوده و محل دیوار برشی و یا مهاربندهای آن مشخص شده باشد.

( جهت مشخص کردن محل و وقوع دیوار برشی و مهاربندها و همچنین هر چه منظم تر کردن سازه با جابجایی ستون ها ، گرفتن مشاوره از مهندس عمران محاسب از جانب یک مهندس معمار می تواند از بسیاری مشکل هایی که ممکن است در طی طراحی به وقوع بپیوندد و سازه را سنگین و غیراقتصادی کند جلوگیری به عمل آید ، هرچند خود شخص مهندس معمار در طی طراحی هایی که در طول زمان انجام می دهد به تجربه نسبتا کافی برای تعیین محل آنها می رسد .)

* چند نکته مهم در مورد ستون گذاری :

1) ستون ها حتی الامکان درون دیوارها و یا داخل کمد دیواری وقسمت هایی که مزاحمت ایجاد نمیکنند ، مخفی شوند .

2) محل ستون ها در پارکینگ مانعی برای حرکت و پارک خودروها نباشد و ضوابط پارکینگ را تأمین کند.

3)  در هر قسمت از فرورفتگی یا شکستگی پلان از ستون استفاده شود .

4) محل ستون ها از زیبایی ساختمان نکاهد .

5) قاب های موجود متشکل از ستون ها عمود بر یکدیگر باشند.

6) بهتراست در هرچهار گوشه راه پله ستون استفاده شود .

طراحی سازه سقف وافل

* چند نکته در مورد محل دیوار برشی و مهاربندها :

1) دهانه های بلند ارجحیت بیشتری برای قرارگیری دیواربرشی دارند.

2) بهتراست دیوارهای برشی در دهانه های متوالی قرارگیرند .

3) بین مرکز جرم و سختی فاصله بیش ازحد ایجاد نشود .

4) بهتر است دهانه های دیواربرشی از طبقات پایین به بالا علی الخصوص در سازه های مرتفع کاهش یابد .

5) قرارگیری دیوار برشی بین دو ستون مناسب تر است .

6) فاصله دیوار ها از یکدیگر زیاد باشد . ( دهانه های پیرامونی بهترین گزینه است)

طراحی سقف وافل

* پلان هر چه متقارن تر باشد نیروی زلزله بطور یکنواخت در قسمت های مختلف سازه توزیع خواهد شد.

* از تغییرات مداوم پلان در هرطبقه و یا کاهش مساحت آن در ارتفاع حتی الامکان پرهیز گردد.

* ایجاد بازشوهای بزرگ در هرطبقه صلبیت دیافراگم سقف را کاهش داده و از توزیع مناسب نیروی جانبی جلوگیری به عمل می آورد . (اگر مساحت مجموع بازشوها از نصف مساحت سقف بیشتر شود آنگاه منجر به نامنظمی دیافراگم خواهد شد.)

* ایجاد اختلاف سطح در کف ها منجر به ایجاد ستون کوتاه شده و از لحاظ رفتار لرزه ای مناسب نیست.

* از احداث طره های بزرگتر از 1/5 متر تا حد امکان خودداری گردد.

طراحی سقف وافل

نکته پراهمیت آن است که استحکام سازه نباید فدای معماری و زیبایی ظاهری و صرفه های اقتصادی شود هرچند وظیفه یک مهندس تلاش در اقتصادی کردن طرح و توجه به نکات ظاهری در عین انجام محاسبات صحیح و ساخت یک پروژه در رشته های مختلف مهندسی است .

(مهندس دارای ریشه فارسی به معنای اندازه است و از عربی وام گرفته شده است. در لغت به معنای کسی است که عالم هندسه باشد ، محاسبه گر یا اندازه گیرنده ازدیگر معانی واژه مهندس می باشد.)

محاسب سازه از نوع مصالحی که قرار است در سازه به کار رود آگاهی کافی پیدا کند . نوع مصالح دیوار اعم از آجرفشاری ، آجرسفال ، بلوک در انواع مختلف، 3D پنل و … ، نوع مصالح (سرامیک ، سنگ و یا …) و بتنی که قرار است در سقف سازه جهت ساخت استفاده شود نیز اهمیت دارد.

بعد از این اطلاعات ، مهمترین نکته ای که دانستن آن به نوعی پایه و اساس بارگذاری سازه است نوع کاربری هر طبقه از سازه موردنظر می باشد . انواع کاربری یک ساختمان می تواند شامل : سالن های تجمع و ازدحام ، راهرو و راه پله و بالکن ، مسکونی ، هتل ها و فروشگاه ها ، آموزشی و کتابخانه ، اداری ، صنعتی ، ورزشگاه و تاسیسات تفریحی ، محل عبور و پارک خودرو و سایر موارد که بطور مثال محل فرود بالگرد و موتور خانه را در برمیگیرد ، است . ذکر این نکته ضروری است که هر کدام از کاربری های فوق الذکر خود به بخش های کوچکتر و دقیق تری در مبحث ششم مقررات ملی ساختمان تقسیم بندی شده اند .

*طبقاتی مانند استخر ، کتابخانه ، باشگاه بدنسازی و… که بار زنده سقف را بطور قابل توجهی افزایش می دهند  در تراز پایین ساختمان قرار داده شوند .

یکی دیگر از موارد بسیار مهم ، داشتن اطلاع از این است که زمین مالک محترم در کدام یک از مراکز جمعیتی جدول آئین نامه 2800 واقع شده و همچنین داشتن اطلاعات از تیپ خاک ، مقاومت و مدول خاک Ks آن نیز اهمیت ویژه ای دارد که البته این اطلاعات از دفترچه آزمایش خاک قابل برداشت است .

محاسب و طراح سازه باید در جریان نوع سقف مدنظر کارفرما یا مالک قرار بگیرد و اگر از قبل چیزی مدنظر او نباشد باید بهترین نوع سقف به او پیشنهاد داده شود (نوع سقف انتخابی میتواند مزایایی طراحی معماری داشته و می تواند پلان را تغییر دهد. بطور مثال سقف وافل مزیت طول دهانه بیشتر را دارد که میتوان در ستون گذاری پلان مدنظر قرار داد . همچنین باید به بازار میلگرد و آهن منطقه واقف باشد تا از استفاده از نمره میلگردها و پروفیل ها جهت طراحی که در بازار منطقه موجود نیست پرهیز کند . در صورت اینکه اسکلت سازه بتنی باشد باید از حداکثر مقاومت بتنی که کارخانه های آن خطه توانایی ساخت آن را دارند بطور دقیق مطلع شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

به دوستانت هم پیشنهاد بده

طراحی سازه سقف وافل

Twitter
LinkedIn
Pinterest
Tumblr
Skype
Telegram
WhatsApp
Email
اینستاگرام حاتم بنا

در سالن خلیج فارس منتظر شما هستیم