فوق روان کننده های بتن

فوق روان کننده های بتن

این مواد یکی از جدید ترین و موثر ترین انواع تقلیل دهنده های آب می باشند که در آمریکا بعنوان روان کننده های قوی و در ASTM بعنوان تیپ F نامگذاری شده اند. افزودنی هایی هم وجود دارند که در ضمن تقلیل آب به میزان زیاد باعث مقداری تاخیر در گیرش هم می شوند و به عنوان تیپ G طبقه بندی شده اند. مصرف این نوع افزودنی معمولا بیشتر از مصرف متداول برای روان کننده های عادی می باشد و از اثرات جنبی نا مطلوب آب هم بطور چشمگیری کاسته شده است. به عوان مثال فوق روان کننده ها چون نمی توانند کشش سطحی آب را بطور محسوسی پایین بیاورند، در نتیچه مقدار قابل توجهی هوا وارد بتن نمی کنند.
این نوع افزودنی در تولید بتن های روان در مواقعی که محل بتن ریزی غیر قابل دسترسی است و یا در محل هایی که بتن ریزی خیلی سریع لازم است، بکار می روند. مورد مصرف دیگر روان کننده های قوی در تولید بتن های با مقاومت خیلی بالاست که با کارایی معمولی و نسبت آب به سیمان بسیار پایین بدست می آیند.
فوق روان کننده های بتن
ارتباط کلی بین میزان پخش شدگی در آزمایش میز روان و میزان آب مخلوط بتن ساخته شده با و بدون فوق روان کننده
فوق روان کننده های بتن
روان کننده های قوی ملامین فرمالدئید سولفاته شده تغلیظ شده یا نفتالین فرمالدئید سولفاته شده تغلیظ شده می باشند، که در پراکنده ساختن سیمان موثر بوده و تا حدودی خاصیت کندگیر کنندگی دارند. اساسا استفاده از اسید های سولفاته شده باعث تسریع عمل پراکنش می شود. چون در سطح ذرات سیمان جذب شده و به آنها بار منفی می دهند و این باعث دفع ذرات از یکدیگر می شود. این فرایند کارایی را در یک نسبت آب به سیمان مشخص افزایش می دهد. به عنوان مثال می تواند اسلامپ 75 میلیمتر را تا 200 میلیمتر بالا ببرد.
در استاندارد انگلیس کارایی های بالا ( مثلا 500 تا 600 میلیمتر) با آزمایش میز روانی اندازه گیری میشود. اگر دانه های درشت بتن، طویل، تخت و یا خیلی شکسته نباشد، و ریز دانه ها از 4 تا 5 درصد بیشتر باشند، چسبندگی بتن حفظ خواهد شد و جدایی یا آب انداختگی در آن ایجاد نخواهد شد. هنگام طراحی بتن های روان باید توجه داشت که این نوع بتن ها فشار هیدرواستاتیک کامل اعمال می کنند.
هنگامی که هدف رسیدن به مقاومتی بالا با یک کارایی داده شده باشد، مصرف روان کننده های قوی میتواند مصرف آب را 25 تا 35 درصد کاهش دهد. ( در مورد روان کننده های دیگر میزان کاهش آب تقریبا نصف این مقدار است). در نتیجه با استفاده از نسبت آب به سیمان پایین، بتن های با مقاومت بسیار بالا سخته می شود. قابل توجه است که بتن هایی با مقاومت 28 روزه 100 مگاپاسکال ( 15000psi) با نسبت 0/28 بدست آمده است. در صورتی که روان کننده های قوی همزمان با جایگزینی مقداری از سیمان با PFA، مصرف شوند، مقاومت بتن در دراز مدت بهبود بیشتر خواهد یافت.
مدت زمان بقا کارایی بالای ایجاد شده توسط روان کننده های قوی کم است. به عبارت دیگر سرعت کاهش اسلامپ زیاد است و پس از 30 تا 90 دقیقه کارایی به حالت طبیعی خود بر میگردد. به این دلیل این نوع افزودنی باید کمی قبل از ریختن بتن در قالب به مخلوط اضافه شوند. در عمل معمولا روان کننده های قوی در ضمن مخلوط کردن به بتن اضافه می شوند و پس از اضافه کردن آنها مدت زمان کوتاهی به مخلوط کردن بتن ادامه می دهیم. در مورد بتن های آماده دو دقیقه بهم زدن پس از اضافه کردن روان کننده قوی ضروری است.
روان کننده های قوی عموما تاثیر چشمگیری روی گیرش بتن ندارند، مگر در مواردی که C3A سیمان کم باشد و در این حالت کمی تاخیر در گیرش سیمان ایجاد می شود. در دراز مدت نیز خواص دیگر بتن بطور محسوسی تحت تاثیر این نوع افزودنی قرار نمی گیرند. گاهی مصرف روان کننده های قوی به همراه یک افزودنی حباب زا باعث کاهش هوا دمیدگی شده و سیستم حباب های هوا را تغییر می دهد، ولی روان کننده های قوی اصلاح شده بخصوصی وجود دارند که با عوامل حباب زای متداول سازگار هستند. تنها نقطه ضعیف روان کننده های قوی قیمت نسبتا گران آنهاست که ناشی از گرانی تولید یک محصول با توده مولکولی بالاست.
فوق روان کننده های بتن
تاثیر افزودن فوق روان کننده ها بر مقاومت اولیه بتن های ساخته شده با 370 کیلوگرم سیمان در متر مکعب و قالبگیری شده در دمای اتاق. تمام بتن ها دارای کارایی یکسان بوده و از سیمان نوع III ساخته شده اند.

افزودنی های دیگر بتن

مواد بسیاری وجود دارند که می توانند به منظور های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و به عنوان مواد ترکیبی یا مواد افزودنی طبقه بندی شوند. تعدادی از این مواد در اینجا بطور مختصر بررسی می شوند.

افزودنی های معدنی بتن

استفاده از پوزولانها و سرباره ها، هر دوی این مواد می توانند به عنوان افزودنی هایی با خواص سیمانی شدن مورد توجه قرار گیرند و قادرند با هیدروکسید کلسیمی که از هیداراتاسیون سیلیکات های سیمان آزاده شده است، واکنش انجام دهند. افزودنی های دیگری تحت عنوان افزودنی های بی اثر وجود دارند. این ها مواد آسیاب شده ای نظیر آهک هیدراته شده و یا پودر دانه های سنگی با وزن مخصوص معمولی هستند که به منظور کمک به کارایی دوغاب ها و ملات ها بکار می روند و به مقاومت کمکی نمی کنند.
مواد رنگی هم می توانند به عنوان افزودنی های بی اثر دسته بندی شوند. پودر روی و آلومینیوم در حضور مواد قلیایی یا هیدروکسید کلسیم، هیدروژن آزاد می کنند، که از این خاصیت در تولید بتن های حباب دار استفاده می شود. این نوع بتن ها مخصوصا در مواقعی که عایق سازی حرارتی مطرح است، مورد نیاز می باشند. چنین افزودنی هایی، افزودنی های حباب زا نامیده می شوند که از آنها می توان پروکسید هیدروژن را نام برد که حباب های اکسیژن تولید می کند. این حباب ها در میان مخلوط ماسه و سیمان محبوس شده و بتن حباب دار را ایجاد می کنند.

افزودنی های چسبنده بتن

 این نوع افزودنی ها امولسیون های پلیمری (لاستیک خام) هستند که چسبندگی بتن تازه را به بتن سخت شده افزایش می دهند و بنابراین بیشتر برای کار های تعمیراتی بکار می روند. امولسیون ها یک محلول کلوئیدی از پلیمر ها در آب هستند و با استفاده از آنها بتنی با شیوه LMC یا با پلیمر PPCC تولید می شود. اگر چه پلیمر ها گران قیمت اند ولی مقاومت کششی و خمشی و همچنین دوان بتن را افزایش می دهند، همانگونه که چسبندگی را افزایش می دهند.

افزودنی های دفع کننده آب بتن

این مواد جذب آب را توسط بتن های سخت شده کاهش می دهند و در نتیجه نفوذ پذیری بتن کاهش می یابد. روغن های معدنی و گیاهی و نوعی صابون های مصنوعی این خاصیت را در بتن ایجاد می کنند. اما باید توجه داشت که این افزودنی ها نمی توانند بطور قطعی از نفوذ آب به داخل بتن جلوگیری کنند و بنابراین نباید آنها را به عنوان ماده ضد آب نامید. از افزودنی هایی که در این فصل مورد بحث قرار گرفتند برخی موارد استفاده به خصوصی دارند و برای تشخیص دقیق خواص آنها دقت زیادی لازم است.
 اگر چه یک تهیه کننده معتبر اطلاعات فنی برای کاربرد های بخصوص و اثرات جنبی افزودنی ارائه خواهد داد، ولی به منظور دستیابی به اطلاعات دقیق باید آزمایش هایی با استفاده از مواد مخلوط انجام گیرد. در ضمن در مراحل کار باید نظارت دقیق اعمال گردد تا مطمئن شد که افزودنی ها به میزان دقیق مورد استفاده قرار می گیرند.

منبع: سقف وافل

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کد امنیتی *-- بارگیری کد امنیتی --

به دوستانت هم پیشنهاد بده

فوق روان کننده های بتن

Telegram
WhatsApp